Vanhaa Joutsenlampi rallia - kuva Sportkuvat Eero

Pääosin tärkeitä päivämäärä päivityksiä sisältävä kilpailukutsu/säännöt löytyvät nyt Ajaksin sivuilta. Mahdollisen osallistumisen perumisen aikataulusta on tullut kysymyksiä. Samalla aikataululla jatketaan kuin alunperin eli jos esim. Tornion jälkeen pelkkä pesu ei riitä tai kanki töröttää lohkon kupeesta, niin maksun palautukseen oikeuttava peruminen onnistuu vielä.

R-Cupin ulkopuolisten luokkien eli ns. lisäluokkien osalta sääntöjä tarkennettiin niin, että luokka syntyy aina kun vähintään kolme autoa luokkaan saadaan. Ainakin 1400cc luokkaan on jo ensimmäinen ja aktiivinen kuljettaja listoilla odottamassa luokan syntymistä. Olkaapa yhteyksissä mikäli luokkapuute tuntuu vaivaavan! Eli ollaan joustavia tässä kohtaa, mutta ihan ei Hippo-hiihtokisa tasolle lähdetä että kaikki saa maalissa lusikat!

Kansainvälinen Volkkareiden Aircooled.fi rallisarja päätti pitää Leivonmäen kisan sarjan osakilpailuna uudesta kisa päivämäärästä huolimatta. Sarjan todella tiukka kalenteri ei mahdollista pitkiä jäähdytystaukoja, sillä kaikki kolme talvikisaa vedetään putkeen. Yrityksen puutteesta tätä herrasmies-liigaa ei voi syyttää!

Päivitetty kutsu löytyy: ajaksi.fi/kaasujalkaralli

[Kuva: Sportkuvat Eero https://zoomailija.kuvat.fi/]

Haastavat keliolosuhteet laittoivat suunnitelmat uusiksi. Haluamme tarjota kilpailijoille parhaat mahdolliset olosuhteet kunnollisen talvirallin merkeissä, tien pohjat ovat vahvasti jäässä ja routa on syvä mutta lunta kaipaamme lisää. Kilpailun uusi ajankohta on Lauantai 29.2.2020. Jo tehdyt ilmoittautumiset ovat voimassa. Ilmoittautuminen päättyy Keskiviikkona 19.2.

Kiitämme tienhoitokuntia, toimitsijoita ja viranomaisia erittäin nopeista liikkeistä siirron suhteen!

Kisan virallinen ralliliite Vol-2 on ilmestynyt uunituoreessa Kaasujalka-lehdessä. Nappaa ilmaislehti mukaan omaan alueesi lehtitelineistä. Liitteessä mm. Janne Fermin ja Jarmo Lehtisen spekulaatiot tulevasta MM-kaudesta. Liitteestä selviää myös mistä tulee Toni Gardemeisterin ”runkipastori” lisänimi. Kiitämme sisällön suoltamisesta Miikka Kimaria. Erikoiskiitokset alanmiehille arvokkaista haastatteluista. Tsemppiä kauteen Fordin ”Finish Mafialle”! Jos ei telinettä osu kohdalle, niin jutut voi katsastaa myös verkkoversiosta osoitteessa https://kaasujalka.fi/lue !

Rallikausi korkattiin komeasti viikko sitten Piippolassa hulppealla osallistujamäärällä ja hienoissa talviolosuhteissa. Mediakumppanimme Ylivaan tajoamalta videolta voi kurkata kisamme nimikkoauton menoa!
https://ylivaamedia.kuvat.fi/…/2020-01-04+Piippola+R…/57.mp4

Kelit on selän jatkeesta, mutta valittamalla ei tule lunta tai jäätä milliäkään, eli se aihe käsitelty tässä kohtaa. Kisaa valmistellaan isolla vaihteella. Tänään tehtiin mm. tiekirjan viimeinen tarkistus ja parkkialueiden valmisteluja sekä pidettiin ajanottajille koulutusta. Peukaloita saa pitää ojossa yötä päivää ja sormet saa teipata ristiin, että talvi löytää ajoissa takaisin Keskiseen Suomeen – UGH!

 

Kokeneemman harrastajan aloitteesta syntynyt idea ja käden ojennus nuorten luokkalaisille on nyt arvottu. Muutaman päivän tuumailuun jälkeen puolueeton arvontaprosessi annettiin vielä nuorempien junnujen hoidettavaksi. Virallinen arvonta katsottavissa oheisesta videosta…. ARVONTA …kuten virallinen arvonta todistaa niin 250 euron bensalahjakortti menee Nuutti Korhoselle! Ensimmäinen luokan ilmoittautuja oli myös arvonnassa onnekkain – Onnittelut voittajalle!

Toinen kisa käytiin Instagramin puolella kuvakisan muodossa. Ilmeisen kiirettä pitää talleissa kun kisaan saatiin vain 9 kuvaa. Tykätyin otos täysin ylivoimaisella tuloksella oli Aircooled VW-sarjan julkaisema kuva. Tosi tyylikäs, teknisesti onnistunut ja tunnelmallinen kuva sai tykkäyksiä rouheat 341 kappaletta. Kuvan räntäsateinen tunnelma ei ehkä ole näin talvirallikaudella se toivotuin, mutta eiköhän se talvi sieltä tupsahda parin viikon sisään pelastaen vielä kalentereissa olevat rallit! Laitetaanpa paineilma pyssy voittajalle tulemaan!

Voittajakuva:  https://www.instagram.com/p/B6sbfZ-p66l/

Rospuuttona on varmasti hyvää aikaa olla talleissa napomassa vehkeitä kuntoon tulevalle kaudelle. Hommia varmasti riittää – ja aika sekä usko meinaa loppua. Mitäs jos laitellaan kuvakisat pystyyn kannustamaan muitakin vaiheessa olevia kilpaveljiä ja -siskoja!

Instagram kuvakisan säännöt:

  • laita kuva(t) tai video instagramiin laitteiden pajotuksesta tai kisoihin muuten vaan valmistautumisesta hästägillä #kjralli
  • kohteet voi olla mistä vaan RALLIIN liittyvästä, sarjoista tai kattojärjestöistä riippumatta
  • eniten ”rakkautta” saanut kuva on kisan voittaja
  • voittaja julkaistaan 7.1.2020
  • tulos tykkäys tilanteen 6.1 klo 23:59 mukaisesti

Palkintona voittajalle lähtee Puma Air Tools paineilmapyssy!

Kuka on nopein osallistuja? 🙂  Sehän selviää täältä: Instasta!

Syyskuun Autoagentit -ralliin saatiin jälki-ilmoittautuneena vanhan liiton F-cupin tuplamestari. Ajohaluja oli jäänyt edellisen viikonlopun Jari-Pekka rallin osallistumisen perumisen myötä eli nopeilla liikkeillä laitettiin numerot varaukseen Joutsan kisaan. Sitten kisa perjantaina kuljettajaa soittaa uudelleen –  ja jälleen kehiin peruutus kun ei ollut kuljettajan sairastelu hellittänyt vieläkään. Puhelussa tuli esille ilmoittautumismaksun palautus. Kerrattiin säännöt että kisaviikolla ei rahoja enää palautella. Jo toisen perättäisen perumisen tehnyt kuljettajaa toteaa: ”Antakaa rahat vaikka jollekkin junnulle bensarahaksi”…

Pari viikkoa rallin jälkeen kisatiimin kanssa muisteltiin kyseistä peruutusta. Tuumailtiin että kuljettajan asenne oli varsin kohdallaan – vieläpä taudin kourissa. Näin ollen ei auttanut muu kuin toteuttaa kyseisen kuljettajan heitto. Kaikkien 31.1.2019 mennessä Kaasujalka-ralliin ilmoittautuneiden Nuorten luokan kuljettajien kesken arvotaan 250 euron bensalahjakortti. Kutsutaan tätä nyt sitten nimellä – ”Junnulle Jeesiä” Stipendi.

 

KUVA: Sportkuvat / Eero

 

 

 

Tänään Kaasujalka- ralli oli mukana Hanaa Expossa Lahdessa. Kaasujalka järjesti R-Cupin punaisilla hiuksilla varustetun promotytön ja matkaluettavaa. Osastolla julkaistiin R-Cupin ja Kaasujalka-rallin nimikkokilpuri – Joonas Tonterin V1600 luokan Volswagen Lupo GTI. Auto on ainoa rallikäyttöinen Lupo Suomessa. Huhut kertovat että lisää Lupoja on tulossa viivalle. Joonas on ajanut muutamia hyviä luokkatuloksia ensimmäisellä etuvetokaudellaan. Lupo-Tonteri-Paavola paketti on mukana 2020 R-cupissa luokan kärkisijat mielessä hammasta purren!

Huomenna 1.12 alkaa kilpailuun ilmoittautuminen samalla kun R-Cupin ilmoluukut repäistään selälleen. Lippupalveluna toimii tuttu ja turvallinen Ajaksi. Kilpailuun ilmoittautumisessa pyydämme huomioimaan porrastetut ilmoittautumisen päättymisajat. Toinen työkuormahaasteen ratkaisija viimeisille viikoille ennen kisaa on pakollinen maksun suorittaminen ilmoittautumisen yhteydessä. Suuret kilpailijamäärät ovat hyvä asia mutta sen mukana tulee omat haasteensa kun kisoja tehdään ihan minimiporukalla.

 

 

 

 

 

Kiitoksia kaikille messuosaston kävijöille! Kiitokset myös ylijohtaja Riihimäelle kun saimme ”kuokkia” R-cupin osastolla. Messulogistiikasta ja nimikkokilpurista kumarrukset Karille Ja Joonakselle.

Tervetuloa Leivonmäelle Kaasujalka-ralliin, laitetaan numeroita varaukseen! Ilmoittautuminen: www.ajaksi.fi/kaasujalkaralli.

 

 

Lupon teippaus suunnittelu ja toteutus:
– EMK Production ja Serimedia Oy

Esa Niittymäki AutoGlym -ralli – Kuva Samu Ekman

Tällä kertaa annetaanpa sarjan puuhamiesten kertoa sarjasta ja sen taustoista ihan itse!

Suomen ilmajäähdytteisten Volkswagen autojen oma rallisarja on ainutlaatuinen. Tätä sarjaa on ajettu jo 9 kautta ja vuosi 2020 tulee olemaan kymmenes juhlakausi.  Sarjan ideana oli saada talleissa olevia VW kilpureita takaisin kisoihin ja näkyville. Näitä upeita ja nopeitakin ralliautoja on ollut Suomessa ralleissa aina -50-luvulta saakka. Vanhoja autoja on kaivettu esiin ja kunnostettu kisaloistoon ja uusia on rakennettu kilpakäyttöön ja rakennetaan lisää jatkuvasti. VW-luokkaa ajetaan Suomen AKK:n sarjakisoissa ja nyttemmin myös HAMU:n kisoissa. Kauden 2019  uutuus oli myös Ruotsissa ajettu Eskilstunan kutsukisa, missä olikin mukavasti jo 8 Volkkaria Suomesta. Kaudella 2020 Ruotsin kisa on mukana myös kisakalenterissamme!

Ilmajäähdytteisten VW-luokassa on mukana historic-säännöin ja F-luokan mukaan rakennettuja autoja. Näyttävyyden kannalta on hienoa saada mahdollisimman paljon Volkkareita samaan luokkaan ja niinpä kiinnostavuuden lisäämiseksi on tehty oma pistelaskujärjestelmä, jolloin heikompi tehoisillakin autoilla voi menestyä sarjassa. Valtaosa vanhoista VW-autoista on lähes kaikkien tuntemia ”kupla-volkkareita” ja mukana on myös muutama ns. luiskaperä type 3 ja porrasperä type 3, jotka olivat suosittuja -60 luvulla. Viivalla on nähty myös harvinainen Karmann Ghia coupe.

Sarjan autojen vauhtitaso on selkeästi noussut ja kestää hyvin vertailun muihin luokkiin. Tosin VW-porukka ajaa omaksi ilokseen ja osaa pitää hauskaa erilaisissa kisoissa vanhoilla kilpureillaan.  Yleensä huollossa Volkkarien paikat on järjestetty vierekkäin, jolloin avun/varaosien saanti ja kilpakumppanin auttaminen on vaivatonta ja näin saadaan pidettyä mahdollisimman monta autoa kunnossa kisan maalia kohti. Luokassa ajajia on mukana rallin vasta nyt aloittaneita ja pitkän linjan moottoriurheilijoita. Saa nähdä tuleeko Suomen kauden 2020 kisoihin mukaan ajamaan kuskeja Ruotsista ja Kreikasta.  Kiinnostus on kova ja järjestelyjä on jo tehty valmiiksi.  VW-rallisarjan faneja on käynyt Suomen kisoissa katsomassa aiemmin jo Kreikasta, Saksasta ja Belgiasta. Sarjan kisat on valikoitu eri paikoista kuljettajaparien toiveiden mukaan ja näin ollen sarjamme on yhä riippumaton oma harrastesarja Volkkareille.

 

Jukka Laine Peurunka -ralli – Kuva Marko Kyöstilä

Sarjan osakilpailut

  • 18.1.  Luhalahti
  • 1.2.    Leivonmäki
  • 22.2   Lammi
  • 16.5.  Mäntsälä
  • 22.8.  Valkeakoski
  • 12.9   Eskilstuna, Ruotsi
  • 17.10 Lahti

 

Kisajärjestäjä toivottaa ”Riemukuplat” tervetulleeksi Kaasujalka-ralliin Leivonmälle!

 

 

Teksti ja kuvat: Aircooled.fi-sarjan tiedotus

Lisätietoa: www.classicvwrally.com

 

 

Nappaa matkaan ilmaista luettavaa oman alueesi lehtitelineistä. Joulukuun paksummassa numerossa painavaa asiaa mm. purkaamotoiminnasta Suomessa. Lehden sivulta löytyy myös rallin oma ennakkoliite, jossa juttua mm. ensi kaudesta. Tammikuun numerossa ilmestyy ralliliitteen toinen osa, jossa vielä tuhdimmin asiaa rallista ja ehkä sen vierestä. Liite ilmestyy Keski-Suomen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Kanta-Hämeen, Varsinais-Suomen ja Itä-Suomen painoksissa. Jos ei lehti osu tassuun, niin digiversio löytyy kliksun takaa täältä: https://kaasujalka.fi/lue/.

Lukeminen   kannattaa aina – vai miten se meni!

 

– UUSI KISAPAIKKA JA UUDET KUJEET – KAASUJALKA-RALLI 1.2.2020 LEIVONMÄELLÄ! –

Kahtena edellisenä talvena kurvatut Joutsenlampi rallit sai jatkoa sorakisana nyt syyskuun lopulla ajetussa Autoagentit.com -rallissa. Kiitokset vielä siitä kaikille osallisille. Pitkään ei kisatiimin tarvinnut köllötellä laakeripuun lehdillä, kun R-Cupin kisakalenterin arpajaisten jälkeen Joutsan kohdalla luki merkintä ”1.2.2020”. Sen verran pakko paljastaa että valmistelujen osalta ”2020” reitti oli jo hahmoteltu pääosin kesäkuun alussa paikallisen ammamiehen avustamana. Ensi talvena ”Joutsenlampi” tarinalle käännetään oikeastaan kokonaan puhdas sivu, kun kisapaikaksi vaihtuu nelostien kupeessa sijaitseva terhakka Leivonmäki. Uutta virtaa ja profiilia tarjoaa myös uusi pääkumppani – Kaasujalka-lehti! Kaasujalka on säännöllisesti kuukausittain ilmestyvä ilmainen autolehti pitäen sisällään esim. autojen koeajoja, haastatteluja ja ajankohtaista autoasiaa, luonnollisesti myös sydänystäväämme motorsporttia! Uuden kumppanin ja uuden kisapaikan myötä ainakin lähtökohdat mielenkiintoiselle rallille on siimoitettu. Järjestäjän puolelta haluamme tarjota uusia tuulia uudistetun reitin avulla, jonka uusi keskuspaikan sijainti mahdollistaa.

Kaasujalka-ralli on suositun R-rallicupin toinen osakilpailu heti sarjan korkkaavan Sonkajärven perään vain viikon välillä. R-Cup 2020 uudistuksia on mm. mukaan tulevat nuottiluokat, joihin voisi odottaa ihan uusia kuljettajia mukaan. Lisäksi tulevissa kisoissa voi osallistua cup-luokkiin vaikka ei osallistu itse sarjaan. Nyt nähdään selkeämmin kylänmiesten vauhti sarjalaisiin verrattuna. Lisäksi ”luokkien sekamelska” on huomattavasti selkeämpi. Leivonmäellä nuottiluokkalaiset laitetaan reitille ensimmäisenä kun tätä usein tiedustellaan.

Kilpailun teemana on keskittää tapahtumia mahdollisimman paljon Leivonmäen ytimeen totutun Josemoran ratakeskuksen mallin mukaisesti. Ihan ei yhtä kompaktia all-in-one paikkaa kylältä löydy, eipä tosin taida löytyä mistään muualtakaan. Verrattaen vauhdikas reitti sisältää seitsemän erikoiskoetta tarjoten töitä ohjaamoon noin 70 EK-kilometrin verran. Valittu tiestö sisältää uusia osuuksia myös kokeneimmille harrastajille – niin Aarnelle kuin muillekin katselijoille – hakkuuaukkoja pelkäämättömiä kuljettajia unohtamatta!

Lisätietoja tulevasta löytyy netistä www.kaasujalkaralli.fi sekä kisan Facebook-sivuilta. Kilpailukutsu julkaistaan 1. joulukuuta ajaksi.fi sivustolla, jossa voi myös laittaa lähtönumeroanomukset vetämään. Huom! Muista napata lehtitelineistä matkaan 21.11 ilmestyvä vuoden viimeinen Kaasujalan numero! Lehdessä mukana myös Kaasujalka-rallin ralliliite, joka ilmestyy kaikissa maakuntapainoksissa Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä, Varsinais-Suomessa ja Itä-Suomessa! Miten se meni – vähän ylikovaa niin kääntyilee!

 

Kaasujalka-ralli 2020 tiedotus
———————————–
Kuvat Nutspix ja Jenni Lehtola