Tänään Kaasujalka- ralli oli mukana Hanaa Expossa Lahdessa. Kaasujalka järjesti R-Cupin punaisilla hiuksilla varustetun promotytön ja matkaluettavaa. Osastolla julkaistiin R-Cupin ja Kaasujalka-rallin nimikkokilpuri – Joonas Tonterin V1600 luokan Volswagen Lupo GTI. Auto on ainoa rallikäyttöinen Lupo Suomessa. Huhut kertovat että lisää Lupoja on tulossa viivalle. Joonas on ajanut muutamia hyviä luokkatuloksia ensimmäisellä etuvetokaudellaan. Lupo-Tonteri-Paavola paketti on mukana 2020 R-cupissa luokan kärkisijat mielessä hammasta purren!

Huomenna 1.12 alkaa kilpailuun ilmoittautuminen samalla kun R-Cupin ilmoluukut repäistään selälleen. Lippupalveluna toimii tuttu ja turvallinen Ajaksi. Kilpailuun ilmoittautumisessa pyydämme huomioimaan porrastetut ilmoittautumisen päättymisajat. Toinen työkuormahaasteen ratkaisija viimeisille viikoille ennen kisaa on pakollinen maksun suorittaminen ilmoittautumisen yhteydessä. Suuret kilpailijamäärät ovat hyvä asia mutta sen mukana tulee omat haasteensa kun kisoja tehdään ihan minimiporukalla.

 

 

 

 

 

Kiitoksia kaikille messuosaston kävijöille! Kiitokset myös ylijohtaja Riihimäelle kun saimme ”kuokkia” R-cupin osastolla. Messulogistiikasta ja nimikkokilpurista kumarrukset Karille Ja Joonakselle.

Tervetuloa Leivonmäelle Kaasujalka-ralliin, laitetaan numeroita varaukseen! Ilmoittautuminen: www.ajaksi.fi/kaasujalkaralli.

 

 

Lupon teippaus suunnittelu ja toteutus:
– EMK Production ja Serimedia Oy

Esa Niittymäki AutoGlym -ralli – Kuva Samu Ekman

Tällä kertaa annetaanpa sarjan puuhamiesten kertoa sarjasta ja sen taustoista ihan itse!

Suomen ilmajäähdytteisten Volkswagen autojen oma rallisarja on ainutlaatuinen. Tätä sarjaa on ajettu jo 9 kautta ja vuosi 2020 tulee olemaan kymmenes juhlakausi.  Sarjan ideana oli saada talleissa olevia VW kilpureita takaisin kisoihin ja näkyville. Näitä upeita ja nopeitakin ralliautoja on ollut Suomessa ralleissa aina -50-luvulta saakka. Vanhoja autoja on kaivettu esiin ja kunnostettu kisaloistoon ja uusia on rakennettu kilpakäyttöön ja rakennetaan lisää jatkuvasti. VW-luokkaa ajetaan Suomen AKK:n sarjakisoissa ja nyttemmin myös HAMU:n kisoissa. Kauden 2019  uutuus oli myös Ruotsissa ajettu Eskilstunan kutsukisa, missä olikin mukavasti jo 8 Volkkaria Suomesta. Kaudella 2020 Ruotsin kisa on mukana myös kisakalenterissamme!

Ilmajäähdytteisten VW-luokassa on mukana historic-säännöin ja F-luokan mukaan rakennettuja autoja. Näyttävyyden kannalta on hienoa saada mahdollisimman paljon Volkkareita samaan luokkaan ja niinpä kiinnostavuuden lisäämiseksi on tehty oma pistelaskujärjestelmä, jolloin heikompi tehoisillakin autoilla voi menestyä sarjassa. Valtaosa vanhoista VW-autoista on lähes kaikkien tuntemia ”kupla-volkkareita” ja mukana on myös muutama ns. luiskaperä type 3 ja porrasperä type 3, jotka olivat suosittuja -60 luvulla. Viivalla on nähty myös harvinainen Karmann Ghia coupe.

Sarjan autojen vauhtitaso on selkeästi noussut ja kestää hyvin vertailun muihin luokkiin. Tosin VW-porukka ajaa omaksi ilokseen ja osaa pitää hauskaa erilaisissa kisoissa vanhoilla kilpureillaan.  Yleensä huollossa Volkkarien paikat on järjestetty vierekkäin, jolloin avun/varaosien saanti ja kilpakumppanin auttaminen on vaivatonta ja näin saadaan pidettyä mahdollisimman monta autoa kunnossa kisan maalia kohti. Luokassa ajajia on mukana rallin vasta nyt aloittaneita ja pitkän linjan moottoriurheilijoita. Saa nähdä tuleeko Suomen kauden 2020 kisoihin mukaan ajamaan kuskeja Ruotsista ja Kreikasta.  Kiinnostus on kova ja järjestelyjä on jo tehty valmiiksi.  VW-rallisarjan faneja on käynyt Suomen kisoissa katsomassa aiemmin jo Kreikasta, Saksasta ja Belgiasta. Sarjan kisat on valikoitu eri paikoista kuljettajaparien toiveiden mukaan ja näin ollen sarjamme on yhä riippumaton oma harrastesarja Volkkareille.

 

Jukka Laine Peurunka -ralli – Kuva Marko Kyöstilä

Sarjan osakilpailut

  • 18.1.  Luhalahti
  • 1.2.    Leivonmäki
  • 22.2   Lammi
  • 16.5.  Mäntsälä
  • 22.8.  Valkeakoski
  • 12.9   Eskilstuna, Ruotsi
  • 17.10 Lahti

 

Kisajärjestäjä toivottaa ”Riemukuplat” tervetulleeksi Kaasujalka-ralliin Leivonmälle!

 

 

Teksti ja kuvat: Aircooled.fi-sarjan tiedotus

Lisätietoa: www.classicvwrally.com

 

 

Nappaa matkaan ilmaista luettavaa oman alueesi lehtitelineistä. Joulukuun paksummassa numerossa painavaa asiaa mm. purkaamotoiminnasta Suomessa. Lehden sivulta löytyy myös rallin oma ennakkoliite, jossa juttua mm. ensi kaudesta. Tammikuun numerossa ilmestyy ralliliitteen toinen osa, jossa vielä tuhdimmin asiaa rallista ja ehkä sen vierestä. Liite ilmestyy Keski-Suomen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan, Kanta-Hämeen, Varsinais-Suomen ja Itä-Suomen painoksissa. Jos ei lehti osu tassuun, niin digiversio löytyy kliksun takaa täältä: https://kaasujalka.fi/lue/.

Lukeminen   kannattaa aina – vai miten se meni!

 

– UUSI KISAPAIKKA JA UUDET KUJEET – KAASUJALKA-RALLI 1.2.2020 LEIVONMÄELLÄ! –

Kahtena edellisenä talvena kurvatut Joutsenlampi rallit sai jatkoa sorakisana nyt syyskuun lopulla ajetussa Autoagentit.com -rallissa. Kiitokset vielä siitä kaikille osallisille. Pitkään ei kisatiimin tarvinnut köllötellä laakeripuun lehdillä, kun R-Cupin kisakalenterin arpajaisten jälkeen Joutsan kohdalla luki merkintä ”1.2.2020”. Sen verran pakko paljastaa että valmistelujen osalta ”2020” reitti oli jo hahmoteltu pääosin kesäkuun alussa paikallisen ammamiehen avustamana. Ensi talvena ”Joutsenlampi” tarinalle käännetään oikeastaan kokonaan puhdas sivu, kun kisapaikaksi vaihtuu nelostien kupeessa sijaitseva terhakka Leivonmäki. Uutta virtaa ja profiilia tarjoaa myös uusi pääkumppani – Kaasujalka-lehti! Kaasujalka on säännöllisesti kuukausittain ilmestyvä ilmainen autolehti pitäen sisällään esim. autojen koeajoja, haastatteluja ja ajankohtaista autoasiaa, luonnollisesti myös sydänystäväämme motorsporttia! Uuden kumppanin ja uuden kisapaikan myötä ainakin lähtökohdat mielenkiintoiselle rallille on siimoitettu. Järjestäjän puolelta haluamme tarjota uusia tuulia uudistetun reitin avulla, jonka uusi keskuspaikan sijainti mahdollistaa.

Kaasujalka-ralli on suositun R-rallicupin toinen osakilpailu heti sarjan korkkaavan Sonkajärven perään vain viikon välillä. R-Cup 2020 uudistuksia on mm. mukaan tulevat nuottiluokat, joihin voisi odottaa ihan uusia kuljettajia mukaan. Lisäksi tulevissa kisoissa voi osallistua cup-luokkiin vaikka ei osallistu itse sarjaan. Nyt nähdään selkeämmin kylänmiesten vauhti sarjalaisiin verrattuna. Lisäksi ”luokkien sekamelska” on huomattavasti selkeämpi. Leivonmäellä nuottiluokkalaiset laitetaan reitille ensimmäisenä kun tätä usein tiedustellaan.

Kilpailun teemana on keskittää tapahtumia mahdollisimman paljon Leivonmäen ytimeen totutun Josemoran ratakeskuksen mallin mukaisesti. Ihan ei yhtä kompaktia all-in-one paikkaa kylältä löydy, eipä tosin taida löytyä mistään muualtakaan. Verrattaen vauhdikas reitti sisältää seitsemän erikoiskoetta tarjoten töitä ohjaamoon noin 70 EK-kilometrin verran. Valittu tiestö sisältää uusia osuuksia myös kokeneimmille harrastajille – niin Aarnelle kuin muillekin katselijoille – hakkuuaukkoja pelkäämättömiä kuljettajia unohtamatta!

Lisätietoja tulevasta löytyy netistä www.kaasujalkaralli.fi sekä kisan Facebook-sivuilta. Kilpailukutsu julkaistaan 1. joulukuuta ajaksi.fi sivustolla, jossa voi myös laittaa lähtönumeroanomukset vetämään. Huom! Muista napata lehtitelineistä matkaan 21.11 ilmestyvä vuoden viimeinen Kaasujalan numero! Lehdessä mukana myös Kaasujalka-rallin ralliliite, joka ilmestyy kaikissa maakuntapainoksissa Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä, Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä, Varsinais-Suomessa ja Itä-Suomessa! Miten se meni – vähän ylikovaa niin kääntyilee!

 

Kaasujalka-ralli 2020 tiedotus
———————————–
Kuvat Nutspix ja Jenni Lehtola