Tämän hetkisen koronajakson aikana yksi isompi kyläralli takana. Ennakkovalmistelut ja kisan varmistumisen myöhäinen ajankohta ei lyönyt keskenään kättäpäivää. Viimeiselle 1.5 viikon jaksolle jäi paljon tekemistä ja venymistä vaadittiin viranomaisia myöten. Kiire ja tiukka aikataulu ei ainakaan lisää tekemisen mielekkyyttä. Jossain asioissa ei ihan joka pilkkua ehditty viilaamaan kuten olisi haluttu ja asioita jouduttiin laittamaan tärkeysjärjestykseen. Hyvä puoli oli toisaalta siinä että asiat ymmärrettiin, niin osallistujien kuin penkankin puolella. Uusia kuvioita ja tiukempaa linjaa kunnioitettiin kiitettävästi!

Isoimmat pisteet menee ehdottomasti yleisölle, jonka suhteen oli jopa ennakkoon odotettavissa ongelmia. Onneksi jupinat ja uhittelut taisi jäädä marginaali porukan jutuksi. Kisassa ei nähty ”liivipelleilyä” ollenkaan. Kokoontumisia ei syntynyt ja kisan kuvamateriaali ei näytä pahalta. Tässä kohtaa korostettava että tulevat kisat on edelleen yleisöltä kiellettyjä tapahtumia, pidetään nykyinen linja niin paketti pysyy kasassa – kiitos siis kaikille katsojille ja toivottavasti BV-teamin yllätys LIVE:stä saatiin edes vähän balsamia tilanteeseen!

Kelin puolesta meni paremmin kuin vuosi sitten. Runsaat sateet pisti painetta teiden kunnostukseen. Aina tulee mieleen että onko tiekunnilla pikkusen peliä siinä kohtaa kun kisat lähestyy jääkö auraukset vähemmälle. Jollain osuuksilla polanteet meinaa karata vaikka mitä tekisi. EK4:n loppuosuus oli tienpohjan puolesta heikko ja se oli pieni riski valinta. EK:ta valmisteltiin erityisen intensiivisesti pitkin talvea. Keski-Suomen Kämäksi nimetty osuus sai jonkun verran palautetta kuljettajilta heikomman kunnon puolesta. Jos vauhtia piti pudottaa niin olipahan komeat maisemat mitä ihailla! Oli miten oli niin joka EK:lle ostettiin lisäkunnostusta viiden miehen ja koneen voimin. Kiitokset kaikille teitä kunnostaneille tekemisen meiningistä!

Kilpailu taisi mennä osapuilleen muuten mukavasti. Aikataulu oli laskettu pikkusen tiukaksi. EK2:lla oli paljon keskeytyksiä ja lumitöitä joka näkyi loppulenkillä siinä että letka ei pysynyt kasassa. Ei ainakaan tullut kokoontumismääräyksiä rikottua pätkien lähdössä. Huollon kartasta unohtui etähuoltopaikan osoite, mutta ilmeisesti Leivonmäen ghettoon ei kukaan eksynyt. Huoltopaikat taisi olla tiukalla jossain kohtaa. Bajamajojen käyttöohje tulee kyllä seuraavaan kuskiohjeeseen. 1.5 tuntia tuli Sunnuntaina lapioitua penkkoja valkoiseksi 🙁 Vitos-EK:lla oli häismää lähtöaikojen kanssa ja pienemmän HR-luokan kanssa pidettiin pienet arpajaiset ennen pyttyjen jakamista. Hyvä puoli oli siinä että virhe havaittiin sarjaedustajan puolesta ja asiaa alettiin selvittämään. Kuskitkin pysyi kohtuullisen tyynenä kun järjestäjä piti todistusoikeuden käyntiä muistuttavaa kuulustelua pyttyjakopaikalla. Nippelitietona kisan ajanotossa syntyy noin 3.000 tapahtumaa. Nyt virheitä taisi olla kahdeksan jotka sotki tuloksia. Hamu-hengessä ei tarvittu vastalauseita tai muita kun tulokset härvättiin kuntoon lennosta – toivottavasti kukaan ei paleltunut! Kilpailusta saa laittaa palautetta tulemaan! Asialliset luetaan ja koitetaan oppia, mutta marginaali-itkut menee takan sytykkeeksi!

Pitkän tarinan päätteeksi kiitellään vielä pätkien orkesteroinnin hoitaneet seurat! Kiitokset menee paikallisille autourheilun ystäville, Mieskonmäen Kyläseuralle, Kukko Racingille, Joutsan Metsästysseuralle, Tammijärven Tammelle ja Luhangan Lions Clubille! Lisäksi kiitokset liikenteenohjaukselle Joni Liukkosen johdolla. Vierailevia tähtiä auttamassa oli Mervi, Riku, Micke ja Jarmo. Sarjatyöryhmän kanssa jaettiin paljon tietoa pitkin talvea eli kiitokset myös sinne päin. Korona taistelussa erityiskiitokset Minna Sirviolle. Kiitokset Yellow Racing Teamin omalle toimintatusinalle ketkä hoiteli mm. pätkien ja kisakeskuksen valmistelut torstaina ja perjantaina, rallikioskin, katsastuksen, papereiden jaon, pätkien apumieshommat ja purkuauton roolin!