Miltä Ajaksin listat näyttää kisan jälkeen ja mitä varikolla kuultiin – tässä lyhyt kisaraportti!

Kilpailussa oli mukana kaksi luokkaa nuotista ja loput luokat ajoivat pimeeseen. Epäviralliset yleiskilpailut jaettiin kahtia nuotillisten ja nuotittomien välillä. Nuottikilpailun aloitti rajuimmin Veli-Matti Saarelainen vanhemmalla Evo-Mitsulla. Avauksessa vähän nukkunut Saarelainen hyökkäsi toisella ajetulla pätkällä eli EK nelosella 13 sekunnin pohjien arvoisesti. Videoklippien perusteella yrkkä oli ainakin tapissa niin valtion merkillä kuin maalimutkassa. Seuraavalla vitospätkällä ajolinjat oli sen verran ahneet että oikomisesteet tuhosi Mitsun etupyöriä sen verran että matka jäi kesken. Lopulta vihkosta apuja saaneiden yleiskilpailun vei Matti Latvala nätillä nelikko Subarulla ja vieläpä kohtuu isolla erolla seuraavaan. Toiseksi kurvaili Marko Kinnunen etuveto Golffilla napaten samalla koko kisan nopeimman kaksivetoisen tittelin jättämällä taakse mm. monta nelivetoista laitetta. Kolmanneksi liippaili Muuramen Tommi Rimpeläinen uransa toisessa rallissa. Onko Rimpeläinen auton väristä huolimatta seuraava kisojen musta hevonen?

Ilman ennakkotutustumista reitin nopeimmin selvitti Marko ja Kimmo Mansikkamäki kireällä Starletilla voittaen näin epävirallisen pimeän yleiskilpailun. Voitto ratkesi vasta viimeisellä pätkällä mitä ennen ”pimeä YK” oli vielä Juho Nykäsen hallussa. Eroa näiden kahden välillä ennen viimeistä EK:ta oli käytännössä vain vaihdemissin verran – 1.1 sekuntia. Viimeisellä EK:lla Nykänen liukasteli loppuun ajetuilla renkailla ja näin voiton vei kuitenkin Hämeenkyrön Mansikkamäet kun Nykänen-Karpiola pari peesasi kakkoseksi. Näiden herrojen välillä tullaan varmasti näkemään kovaa vääntöä myös jatkossa niin luokassa kuin koko R-cupin taistossa. Corsalla reuhaava Nykänen johtaa sarjaa kolmen kisan jälkeen. Yleiskisan kolmanneksi kurvaili Puuppolan vauhtikaksikko Tuohinen-Makkonen evo seiskalla. Ilmeisesti pitoa oli tarjolla kun YK TOP-10:neen mahtui mukaan vain yksi nelikko, juuri mainittu Tuohinen. Ehkä pätkistä kertoo jotain että ensimmäinen BMW oli vasta YK sijalla 8. Tämä voi kertoa toisaalta siitä että piikit karkasi maastoon isojen tehojen myötä. Varmasti myös rengasta säästävä ajotyyli palkittiin.

Nuoteilla nelivetoisten luokassa ajaneita tuli maaliin kolme autokuntaa kun herrat Suvinen ja Saarelainen sortuivat kuljettaja virheisiin haastavalla vitos EK:lla. Luokkavoitto meni Latvalalle ja toiseksi tuli Ex-super crossimies Rimpeläinen. Varmasti eniten metakkaa metsissä pitänyt Tunturi oli kolmas oma tekemällä kilpurillaan – ja pyttyhän sieltä tuli!

Kilpailun komeimmat autot nähtiin 2wd nuottiluokassa kun mukana oli näyttelytason Escortteja neljä kappaletta. Olisiko MK1 ja MK2 Escortit jo ansainneet oman merkkiluokan Bemareiden sekaan – kyllä! Nuotti 2wd luokan voiton vei jo mainittu Kinnunen. Korhonen suhisteli turbo-Fiestalla toiseksi kartturi Kelanderin antamilla käskyillä. Parivaljakon menoa viimeisellä Riihiahon EK:lla haittasi edellä lähtenyt hitaampi kilpailija ja maalialueella oli palaverin paikka näiden kahden kuljettajan välillä. Hidastuksesta huolimatta lopputulos meni urheilullisesti oikein kun kolmanneksi ajanut Hannuksela kauniilla Rothmans BDA:lla pysyi takana 1.8 sekunnin erolla. Hisse-autolla siis 2wd nuotin luokan kolmas sija.

Muissa luokittaisissa mittelöissä tutut nimet oli iskussa. Pienen Historic luokan kiireisin yhdistelmä oli Escort-Liimatainen-Keljo, pohjat kaikille pätkille. Pimeän yleiskilpailun taistossa mukana olleet Mansikkamäki ja Nykänen vei kaksi ensimmäistä sijaa alle 1650 luokassa ja kolmanneksi takuuvarma yleisön viihdyttäjä Raimo Kovanen etuveto Corollalla (YK 5.).

Alle kaksilitraisissa virilaitteissa ajanut Jalava latasi kisan avauslämmittelyyn huiman ajan. Kellotus oli koko kisan toiseksi nopein nuottiluokat mukaan lukien. Vallasmäen pätkän valtion merkillä Jalava spinnasi, tukkaan tuli 30 sekuntia ja sijoitus tippui sijalle 5. Näin luokkavoitosta kamppaili Lahikainen ja Rämänen 0,6 sek erolla. Haastavalla vitospätkällä pohjat latasi Kotamäki välikoppa Escolla kivuten samalla kärkeen. Muuramen Kadett käskyttäjä Rämänen oli seitin ohuesti kakkosena. Liekkö Jalava napannut etähuollossa kovemmat keitot huiviin kun EK-kutoselle tärähti kovat 15 sekunnin pohjat ja siitä luokka piikki haltuun. EK-aika vaatimattomasti koko kisan kovin! Tämä inkkari pitää nähdä! Viimeisellä EK:lla Kotamäelle jäi vain luu käteen eli vaihdekeppi ja nimi väärälle listalle. Paavilainen tukisti lopussa ja kiri kolmanneksi. Tämä tiukka luokkataisto päätyi lopulta kolmikolle Jalava-Rämänen-Paavilainen. Jalava ilman nelosen spinniä olisi ollut pimeän YK:n ykkönen ja nuottikisassakin toinen. Nyt Jalava oli pimeän yleiskilpailun 4. ja Rämänen 7.

Isolohko luokan aloitti ripeimmin Ahonen Mäntästä BMW:llä. Vitosella Ahonen kävi sakkolenkin pellolla Suvisen korkkaamassa paikassa ja näin luokan kärkeen kipusi Rihu Volvolla. Kisan rajuimman kaadon teki Hautakoski vitosen peltopaikassa. Turvavarusteita testattiin jäisen pellon ollessa armoton vastapeluri. Kuljettajat onneksi kunnossa, auto ei. Luokan podiumille kiipesivät lopulta Rihu-Hirvikoski-Tikkanen.

Suosittu Senioriluokka näytti lähtöluettelossa automäärää 18. R-cupin kärkinimi Rantanen oli alkuun ahtaalla Sinkkosen kanssa. Nopealla EK6:lla Tuoriniemi hiipi 1.5 sek päähän Rantasesta. Erittäin vaihtelevalla päätöspätkällä, jossa olikin kaikki mahdolliset tienpinnat tarjolla, Rantanen taipui sijalle viisi. EK7:n pohjat Tuoriniemelle ja sijoitus toinen. Loppukirin ottanut Tuoriniemi vei siis luokan korkeimmat pisteet.

Vakioauto luokkia oli kaksi eli V1600 ja V2000. Jälkimmäisessä sallitaan napsun enemmän kisaosia kuin puhtaassa V1600 autossa, mm. lukko ja välitys. Kaasujalka-rallin ja R-cupin väreissä kurvannut Tonteri on saanut pelit lentoon ja jatkoi Tornion malliin eli luokkavoitto myös Leivonmäeltä viidellä pohja-ajalla. Toiseksi ajoi Pentinmäki ja kolmas oli Karhinen Civicillä. V2000 luokassa EK5:lla paikkakunnan mies Mutkala sai Civikin kulkemaan ja kiilasi piikkiin. Kaksi viimeistä pätkää Mutkala huimisteli jo omilla luvuilla voittaen luokan. Vauhtiin taisi olla syy myös jäsenten välisessä kisassa kun vävypoika Tonteri ajoi V1600 luokassa, lopulta nämä jässärit Mutkalan hyväksi. Isomman vakioluokan toinen oli Viitanen ja kolmas tuttu Nissan pilotti Härkönen.

Tulevia tähtiä eli nuorten luokkalaisia reitille lähti kuusi autokuntaa. Yritys oli kova ja heti avaus pätkän eka risteys imaisi kaksi kilpailijaa, jotka jatkoi ajoharjoituksia ”super-rallin” turvin. Maalissa Tomi Tiilikainen juhli ja vei luokan nimiinsä. Koskisen ralliperheen Timo oli luokan toinen ja luokkapronssi sujautettiin Ville Wikströmin kaulaan.

Ilman nuotteja ajaneet nelikot vei Tuohinen Mitsulla. Kärkikolmikkoon kurvailivat Alahuhta ja Takanen.

Bemareiden orkkisluokkaan starttasi vain neljä rohkeaa keliä ja olosuhteita uhmaamaan. Tasaisen varmasti kärkiaikoja latonut Hakonen oli Bemujen nopein. Viimeisellä tukistanut Pulkkinen oli toinen ja Karppi kolmas. Harmittavasti tässä luokassa jaetaan vajaita pisteitä R-Cupissa pienen osallistujamäärän vuoksi. Autoissa on kyllä ideaa kun perus-Bemulla pärjää.

Proto- ja TDI luokassa pitkien liippien erikoismies Puupponen aloitti Mersullaan parhaiten pitäen kärkipaikkaa aina kutosella saakka. Viimeisellä pätkällä, jossa pidonvaihtelu teki ehkäpä epävirallisen Suomen ennätyksen, Herronen luisteli kunnon pohjat ja otti voiton. Mersu Puupponen tipahti toiseksi jättäen Kataisen hienosti rakennetun 740 ”ähky” Volvon kolmanneksi vain niukalla 4 sekunnin erolla. Hyvä kisa tässäkin luokassa loppuun asti. Pitkistä liipeistä pitäisi antaa erikoispytyt kaikille!

 

Monesti palstatila loppuu loppupään kilpailijoiden osalta tyystin kesken – nyt ei lopu! Varsinaisen R-rallisarjan lisäksi kisassa ajettiin lisäluokkia R-Cup-luokkien perässä, joista tuloskimara tulee tässä. Kisassa nähtiin myös yksi WRC auto mitä ei sovitun mediahiljaisuuden vuoksi ennakkoon tuotu esiin. Numerolla 50 kurvannut pari Hytönen-Pietiläinen talutti viivalle aidon duroplast tekniikan omaavan Trabant P601 WRC50 mallin. Auton edistyksellisyydestä kertoo että siinä on ollut rattivaihteet jo alun perin ihan tuotantomallissa. WRC hommat on monesti niin salaisia ja niin oli taas. Edes kuljettaja ei tiennyt vielä kisa-aamuna toimivansa ykköskuljettajana. Järjestäjän näkökulmasta hieman ihme touhua kun autoksi ilmoitettiin ensin Fiat ja eri kuljettaja. Tuloksellisesti kilpailu ei mennyt putkeen ja kalusto pakattiinkin jo umpikärryyn kesken kisan vitosen jälkeen. Rallikioskimme viereen sijoitetusta huoltopilttuusta keittiöpäällikkömme sai sen verran vakoiltua että moottorin karttaa ei saatu pelaamaan koko päivänä. Oliko syy siinä että todellista vauhtia ei haluttu näyttää vai oliko tiimin datahepulla bitti vinossa enemmän kuin etuautot peilijäällä?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sympaattisuus ja komea kalusto nousee esiin vanhojen Volkkareiden omassa luokassa. Aircooled.fi rallisarjaan saa osallistua vain ilmajäähdytteisellä kalustolla. Suosikki mallina Typ1 eli tutummin ”kupla”. Kisaan ilmoittautui mukaan mukavasti seitsemän autoa. EK1 lähtöviiva söi ensimmäisen tämän luokan osallistujan kun Mika Möllerin voimansiirto paukahti ennen kuin matka edes alkoi. Päivän aikana luokan kärjessä taistelua käytiin Haapalan ja Eerolan välillä. Lähes murskaavalla viimeisen pätkän hyökkäyksellä pisin pysti annettiin kuitenkin Eerolalle. EK aika roheesti lisäluokkalaisten nopein. Haapala takamoottoreiden toinen ja kolmanneksi ajoi Niittymäki. Sarjan jakaman kisan säväyttäjä palkinto annettiin EK5 maalipään peltopaikassa kaataneelle Korpelalle.

Lada-luokan isoimman pystin vei Youtubesta tuttu kaksikko Friman-Seppänen. Mikäli näiden herrojen videot eivät ole tuttuja niin kannattaa tutustua. Laite ei ole kisan komein eikä reigerin väärät napsut aiheuta maalissa mökötystä. Lajia harrastetaan oikealla asenteella suut hymyissä suin. Ja kaiken lisäksi autoa tuodaan varmasti kovempaa kuin valmistaja lupaa ja mitä ajo-ominaisuudet antaa! Podiumille kiipesi starojen lisäksi myös herrasmiehet Kytölä ja Nikku.

1400 kuutioisten lisäluokan nopein oli Tanttu Skoda Fabialla. Toiseksi nopein oli Luoma Starletilla. Viimeisen podium paikan otti haltuun oman kylän Järvinen pikku pösöllä. ”Kiitos hienosta kisasta, kivempaa olisi ollut jos auto olisi toiminut” kommentoi illan tuimaan ensimmäisen rallinsa ajanut Järvinen.

Viimeisenä mutta ei yhtään sen huonompana reitillä seikkaili aloittelijat (max. 5 kilpailua ajaneet). Ajettujen pätkien jälkeen tuloslistan kärjessä oli Toyotaa käskyttänyt Blinnikka. Toiseksi nopein oli parit pohjatkin ajanut Karjalainen Bemulla. Kolmanneksi rivakin oli Nissan Almeraa ohjastanut Lindlöf. Juuri kun pyttyjä piti alkaa jakamaan niin metsästä tuli tieto että luokan nopein pari huilaisi siirtymällä noin kilometrin päässä voimansiirto kappaleina. Tässä kohtaa uusi podium kolmikko koolle että mitäs tehdään. Kuljettajien suostumuksella päätettiin tehdä sääntöjä uhmaten urheilullinen ratkaisu. Palkinnot sekä kunnia jaettiin EK-aikojen mukaan eli pytyt lopulta kärkikolmikolle Blinnikka-Karjalainen-Lindlöf. Hauska hetki koettiin kun pyttyjä alettiin jakamaan niin maalikaaren alta maalipaikalle saatiin Blinnikan Starlet, tosin trailerin päällä ja perä edellä. Viimeiseen pyttyyn olisi noussut pitkän ajotauon jälkeen Lihavainen, joka kommentoi asiaa näin ”pyttyä tultiin kyllä hakemaan”. Pahoittelut pytyn menetyksestä mutta seuraavassa kisassa sitten kovempaa ja rehti pysti kotiin! Kiitokset herrasmies asenteesta kyseisille kuskeille!

 

Toivottavasti ”rallikadun” kioskit vielä auki kun nämä luokat saatiin maaliin!

PS. Tämän päivityksen kuvat ovat seuraavien uutterien kameramiesten ottamia. Kiitokset kuvista!
– Rallikuvat.net, Pekka Mäkinen
– Sportkuvat, Eero Auvinen
– Team Duroplast – tiedotus